Na świecie panuje wszechobecny trend na recykling. Zakłada on, że wszelkie surowce można ponownie wykorzystać i nic nie powinno się zmarnować. Choć w dobie konsumpcjonizmu do pełnej realizacji założeń ponownego wykorzystania surowców wtórnych jeszcze jest daleko, to powstaje sporo firm trudniących się produkcją mającą na celu powtórne wykorzystanie materiałów. Jako przykład posłużyć może zastawa stołowa, którą można zjeść po posiłku, bądź kubek wyprodukowany z fusów po kawie, o którym dziś będzie mowa. Produkcją takich właśnie naczyń zajmuje się niemiecka firma Kaffeform. Na taki pomysł wpadł niemiecki student Julian Lechner, który zauważył problem marnowania fusów po kawie będąc już na studiach. Po jej zaparzeniu pozostaje jedna do dwóch łyżeczek fusów. Nie mogąc przeboleć takie straty, pomysłodawca skonsultował się z wykładowcami z uniwersytetu na którym studiował, by dowiedzieć się, czy istnieją jakieś rozwiązania umożliwiające powtórne wykorzystanie tegoż surowca. Jednak znalezienie sposobu na stworzenie z fusów po kawie produktów o stałej konsystencji zajęło Julianowi Lechnerowi wiele kolejnych lat, podczas których próbował on łączyć fusy z dosłownie wszystkim, co mu przyszło na myśl. Był to między innymi cukier. Pomysł ten jednak nie mógł wejść w użycie, ponieważ filiżanki wykonane z kawy i cukru ulegały rozpuszczeniu po mniej więcej trzecim użyciu. Po wielu nieudanych próbach sukcesem okazało się połączenie fusów po kawie z włóknami drzewnymi, biopolimerem powstałym z celulozy oraz ligniną i naturalnymi żywicami.
Sukces okazał się być na tyle duży, że dziś kubeczki z podstawkami firmy Kaffeform można kupić już w kilkunastu sklepach na terenie całej Europy. Obecnie zainteresowanie kubeczkami z fusów po kawie jest na tyle duże, że brakuje asortymentu, który jest wyprzedawany na bieżąco. I nie ma co się dziwić, ponieważ kubeczki nie dość, że są bardzo estetycznie wykonane i dobrze się prezentują, to pachną… kawą! Klientami firmy są zarówno osoby indywidualne, jak i kawiarnie, które w tychże filiżankach serwują kawę. Oprócz sklepów stacjonarnych, firma prowadzi także sprzedaż internetową. Koszt jednego kubeczka wynosi około 20€. Doliczając koszty dystrybucji, za jeden kubek zapłacić trzeba około 100 zł.
Źródło informacji oraz pobranych zdjęć: www.kaffeeform.com